”… nyt on juhannusaatto ja sinä makaat
täällä ja juuri kun ihmisen pitäs kerran suvessa juhlia.”
Hannu
Salaman suomalaisen kirjallisuuden klassikon maineen saavuttanut läpimurtoteos
Juhannustanssit (2003, 1. painoksen (ilmestyi 1964) muuttamaton laitos) kuvaa
suomalaisen nuorison juhannusaaton juhlintaa tanssipaikalla. Teoksen esittämä
ruokoton kieli, estoton seksuaalisuus ja jumalanpilkka olivat vielä 1960-luvun
yhteiskunnassa tabuja, ja ilmestyessään kirja aiheuttikin ns. Salama-sodan,
kirjallis-oikeudellisten tapahtumien ketjun, jonka seurauksena Hannu Salama
tuomittiin kolmen kuukauden ehdolliseen vankeuteen harkitusta jumalanpilkasta.
Silloinen presidentti U. Kekkonen kuitenkin armahti hänet, mutta Juhannustanssit
säilyi osin sensuroituna 1990-luvulle saakka.
Nykyaikana teos
ei tunnu niin shokeeraavalta, vaikka on helppo ymmärtää, miksi se herätti
aikalaisissaan niin suurta pahennusta. Henkilöhahmo Hiltusen humalan keskeltä
pitämä, sensuurin kohteeksi joutunut pilasaarna on kekseliäästi, vaikkakin
ronskisti kirjoitettu: ”Ja tapahtui että
kun Pietari pääsi huoran kanssa kämpille, hän ei tuntenut mestaria joka oli
loikannut Tuulensuusta siivelle. Ja katso, he tekivät junan. Ja kun aamu
valkeni, Jeesus katsoi Pietariin ja sanoi: katso ihmistä. Ja Jeesus meni
kolmesti kuselle mutta Pietari itki niin katkerasti että hätä meni ohi.”
Nyt kun uskonto
on tietyiltä osin menettänyt alaansa ihmisten arvomaailmassa, ainakin
verrattuna tilanteeseen puoli vuosisataa sitten, on saarnan humoristiset
piirteet helppo huomata. Kirjan muitakin osia on nykyaikana helpompi katsoa
puhtaana ironiana, ilman sen suurempaa häpeän tunnetta. Salaman, kuten myös monen
tuon ajan muusikon ja taiteilijan, tarkoituksena on ollut kritisoida vallitsevaa
ajatusmaailmaa ja jumalkuvaa, ja tuoda esille arvomaailman muutosta, joka
enenevässä määrin lähti liikkeelle juuri 1960-luvulla mm. kaupungistumisen
myötä. Kuten yleensä, niin suuri muutos ei ollut helppo, eikä Salama suinkaan
ollut ainoa kirjailija, joka joutui syyniin.
Juhannustansseissa
kertojan näkökulma vaihtelee henkilöstä toiseen lähes joka luvussa, mutta
muutamaa takaumaa lukuun ottamatta tapahtumat sijoittuvat yhteen iltaan ja
samaan miljööseen. Vaikka teos on nopealukuinen, minulle tuotti välillä
ongelmia hahmottaa, kenestä henkilöstä on kulloinkin kyse, sillä kuvioihin
ilmestyi välillä veljeksiä ja sisaruksia, ja hahmoja puhuteltiin vuoroin etu-
ja sukunimillä. Salaman kuvailemaan tunnelmaan on kuitenkin helppo päästä
mukaan, sillä kaunistelematta kirjoitettu teksti luo todentuntuisen mielikuvan
kesäillasta ja -yöstä. Harvoin kirjallisuudessa myöskään törmää niin
rehellisesti ja koristelematta kuvattuun seksikohtaukseen, kuin miten tanssipaikan
vahtimestarin ja hänen entisen rakastajansa siskon puskajyystö on kuvattu. Nuorten
naisten seksuaalinen objektivointi ja nuorten miesten estottomuus ja
humalahakuisuus tulee teoksessa myös kursailematta esille. Teoksen
loppupuolella tapahtuva, tansseista palaavan täyden bussin ja vastaantulevan humaltuneen
kuskin ohjaaman henkilöauton törmäys päättää vaihderikkaan juhlinnan. Sitä
voisi pitää teoksen käänteentekevänä herättäjänä ja loppuhuipennuksena. Osaltaan
kohtaus olisi helppo ymmärtää eräänlaisena opetuksena siveettömyyden
harjoittamisesta, sillä uhreiltakaan ei vältytä. Kuitenkin siinä piilee
selvästi jokin muu merkitys. Minulle se tuo mieleen räjähtävän pysäytyksen,
jonka jälkeen saa valita mihin suuntaan haluaa ajatusmaailmaansa ohjata, sillä
tällaista muutosherkkyyttä voi aistia myös erään keskeisen henkilöhahmon Paavon
mietteistä kirjan lopussa.
Juhannustanssit
oli vallitsevaan ajankohtaan nähden soveltuvaa lukemista, sillä päivän jo
lyhentyessä oli mukava palata takaisin keskikesän valoisiin öihin
juhannuskokkoineen ja lavatanssitunnelmineen. Onhan se juhannus juhlimisen
arvoinen.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti